Kauppatieteiden palkitsemisesta
Sain melkoisesti kokemusta kauppatieteiden palkitsemisesta erityisesti toimiessani Kauppatieteellisen yhdistyksen puheenjohtajana ja kunniapuheenjohtajana. Onhan yhdistys jakanut Hugo Ranisen mitaleja varsin pitkään.
Mitalien jako ei ole yleensä herättänyt isoja keskusteluja ja kiistoja. Mitalien jaon yhteydessä ei ole kovinkaan merkittävästi esitelty kauppatieteiden kiistatonta roolia Suomen kuten maailmankin talouden kehittymisessä. Myöskään kauppatieteiden huomattava monipuolisuus ja innovatiivisuus eivät ole korostuneet mitalien jaon yhteydessä.
Kauppatieteellisen yhdistyksen tarkoituksena on yhdistyksen mukaan ”toimia yhdyssiteenä kauppatieteiden ja elinkeinoelämän välillä, ylläpitää ja laajentaa liiketoiminta- ja talousosaamista sekä edistää kauppatieteellistä tutkimusta, opetusta ja opiskelua” (Kauppatieteellinen yhdistys, Jäsenkirje. Toukokuu 2025). Tämä tehtävänasettelu vaikuttaa melko sopivalta myös kauppatieteellisen palkitsemisen kannalta. Mutta myös vaihtoehtoja kannattanee pohtia avoimin mielin ja kokonaisvaltaisesti.
Mikäli palkitsemisen kehittäminen sekä kauppatieteiden monipuolisuuden ja innovatiivisuuden korostaminen palkitsemisen yhteydessä koetaan tärkeäksi, olisi tehtävä kehittämistyötä ja valintoja monilla alueilla, joista voidaan mainita esimerkkeinä seuraavat:
-palkitsemisen kehittämistä arvioivan toimikunnan perustaminen (koulutusyksikkökohtainen edustavuus huomioitava riittävästi)
-palkitsemisen kohteiden määrittely
-palkitsemisen ajoitus
-varojen keruu palkitsemiseen
-palkisemisen tiedotusperiaatteista päättäminen (myös media paikalle)
-palkitsemisseremonia
Sisällöllisesti olisi ehkä syytä antaa painoa myös liiketoimintaosaamiselle, koska se lienee eräs keskeinen näkökulma. Samoin kauppatieteiden erittäin huomattavan taloudellisen roolin korostamiselle.
Toivotan kauppatieteiden ystäville hyviä tuumatalkoita! Tuumailu voinee olla erittäin tärkeää sikälikin, että ketkäpä muut kauppatieteiden kiistattomiakaan saavutuksia voisivat paremmin kirjata ja arvioida elleivät kauppatieteilijät!
Uolevi Lehtinen, melkein 85 v
uolevi.lehtinen@tuni.fi
Liiketoimintaosaamisen rooli on merkityksellinen talousjärjestelmämme perustana: tavaroiden ja palvelujen tuottamisessa alkutuotannossa, jalostuksessa ja palveluissa, näiden käyttämisessä ja kuluttamisessa sekä investoinneissa.
Kauppatieteellinen osaaminen ansaitsee nykyistä suurempaa huomiota paitsi kansantalouden osana, myös erilaisten palkitsemisjärjestelmien joukossa. Toivon professori Lehtisen avauksen johtavan vilkkaaseen keskusteluun aiheesta ja vähintäänkin kotimaisen kauppatieteellisen palkitsemisjärjestelmän syntyyn.