Kauppatieteellisiä kaikuja 1/2020

Kirjoittanut: Kauppatieteellinen yhdistys, 29.04.2020

Tervetuloa lukemaan Kauppatieteellisen yhdistyksen uusinta Kauppatieteellisiä Kaikuja -verkkojulkaisua. Yhdistyksen tavoitteena on toimia yhdyssiteenä kauppatieteiden ja elinkeinoelämän välillä. Tämä verkkojulkaisu on yksi kanava tuohon yhteydenpitoon.

Tässä numerossa tarkastelemme käynnissä olevia digitalisaation, liiketoimintamallien ja toimialamuutosten aikaansaamia murroksia kaupankäynnille ja kaupalle. Tällaiset isot muutokset merkitsevät kaikille toimijoille jotakin, joko luomalla myönteisiä uusia liiketoimintamahdollisuuksia tai myös menetyksiä tai jopa tuhoutumista. Korona-viruksen aiheuttaminen muutosten vuoksi nämä aiheet ovat ajankohtaisempia kuin koskaan. Niin kuluttajat kuin kauppakin ovat sen myötä tekemässä ennen näkemätöntä digiloikkaa.

Julkaisun teemaksi olemme valinneet ”Digiaika ja disruptio kaupan ja markkinoinnin piirissä — liiketoiminnan uudet ikkunat”. Tällä teemalla haluamme avata lukijoiden silmiä ymmärtämään kaupan ja markkinoinnin piirissä tapahtuvia muutoksia ja kuinka digitalisaation ja liiketoimintamallien hyödyntäminen auttavat liiketoiminnan johtamisessa ja uudistamisessa. Mutta millaista johtamista muutosten hallinta edellyttää? Kuinka muutoksia voidaan kuvata ja jäsentää? Entä mitä opittavaa kotimaisista ja kansainvälisistä esimerkeistä meillä olisi?

Tässä numerossa julkaisemme viisi mielenkiintoista artikkelia, jotka tarkastelevat teemaamme eri näkökulmista. Heikki Karjaluoto Jyväskylän yliopistosta tarjoaa kiinnostavan kuvauksen digitaalisen markkinoinnin maailmaan ja sen mahdollisuuksiin. Hän kuvaa, mitä digitaalinen transformaatio tarkoittaa liiketoiminnan, liiketoimintamallien ja organisaatioiden kannalta ja kuinka perustavanlaatuista muutosta digitaaliset teknologiat merkitsevät toiminnalle. Timo Rintamäki Tampereen yliopistosta paneutuu artikkelissaan digitalisoitumiseen ja sen vaikutuksiin asiakasarvon luomisessa ja asiakaskokemuksen johtamisessa monikanavaisen kaupan piirissä. Hänen keskeinen johtopäätöksensä on, että kaupan toimintamallien transformaatio edellyttää parempaa ymmärrystä asiakaslähtöisen arvon luomisen valinnoista. Arto Lindblom, Lasse Mitronen ja Mikko Hänninen Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta kertovat globaalien markkinapaikkojen ja niiden ympärille rakentuvien ekosysteemien rakenteesta, toimintalogiikasta ja johtamismenetelmistä. Artikkeli perustuu hiljattain päättyneeseen kansainväliseen hyvin kiinnostavaan ja ajankohtaiseen tutkimushankkeeseen. Hankkeen tulokset ja johtopäätökset antavat vinkkejä mm. kotimaisille toimijoille kuinka menestyä markkinapaikkakilpailussa.

Edellä mainittujen artikkeleiden ohella mukana on kaksi erittäin kiinnostavaa artikkelia, jotka perustuvat keväällä 2019 Aalto-yliopiston kauppakorkeakoululla tarkastettuihin väitöskirjoihin. KTT Jaana Lehto tarkastelee artikkelissaan organisaatiokulttuurin roolia liiketoiminnan transformaatiossa, yrityskaupan integraatiovaiheessa sekä integroidun projektiallianssin kehitys- ja implementointivaiheissa. Hänen eräs johtopäätöksensä oli, että vaikka organisaatiokulttuuri vaikuttaa pinnan alla, niin siitä huolimatta syvällisissä muutostilanteissa vedet sekoittuvat ja organisaatiokulttuurin rooli tulee näkyvämmäksi. KTT Matti Kautto toteaa puolestaan omassa artikkelissaan, että liiketoimintamalli luo liiketoiminnan perustan ja että uuden liiketoimintamallin toimeenpano vie aikaa helposti viidestä kuuteen vuotta. K-ryhmän liiketoimintaa vuosina 1985-2015 luodanneessa väitöskirjassa on kiteytetty liiketoimintamallin keskeiset osakomponentit, mitä ne sisältävät ja kuinka niitä tulisi hallita.

Antoisia lukuhetkia ja uusia oivalluksia!

Ja lopuksi vielä: kertokaa julkaisustamme kaikille, joiden arvelette olevan kiinnostuneita uusimmasta tiedosta ja uuden oppimisesta! Suuret kiitokset kaikille kirjoittajille ja ennen kaikkea kaikille lukijoillemme!

Kauppatieteellisiä kaikuja -toimitusneuvosto

Perttu Kähäri, KTY:n varapuheenjohtaja, Aalto-yliopisto
Jukka-Pekka Heikkilä, Aalto-yliopisto
Timo Hyvönen, Tampereen yliopisto
Juha-Antti Lamberg, Jyväskylän yliopisto
Anne Rindell, Hanken

Päätoimittaja
Lasse Mitronen, KTY:n toiminnanjohtaja

Kommentoi artikkelia

Sähköpostiosoitettasi ei näytetä julkisesti.